Highway 1

Idag lämnade vi ett kallt och regnigt Carmel bakom oss för highway 1.  Efter bara tio minuters biltur stannade vi till för att njuta av den otroligt vackra utsikten. Vilken fantastisk kuststräcka med klippor som bara stupar rakt ner i ett mörkt och kallt hav. Vackra blommor och ett rikt djurliv. Bara under första halvtimmen satt jag och skrek med några minuters mellanrum att Tobias skulle stanna så jag kunde fotografera. Vädret klarnade upp under en bit men sedan kom den täta dimman in över oss och vi kunde knappt se över klippkanten. Vägarna var konstant slingriga och i slutet var det nästan så man kände sig lite yr i skallen. På ett utsiktsställe vi stannade vid kryllade det av nyfikna ekorrar som nästan började klättra upp på oss och ville gärna hoppa in i bilen och följa med. Längst med vägen på ett gammalt stängsel satt minst en tio gamar på rad och bars väntade på något gott att äta. Rovfåglarna seglade högt ovanför oss och ekorrarna som troligen hoppades på lite ekorre till middag.

Plötsligt åker vi förbi en utsiktsplats med väldigt många bilar och där fanns en strand full med elefantsälar som låg och gottade sig i sanden, så där var vi såklart tvungna att stanna till en stund. Därefter åkte vi för att kika på Hearst castle, men det vart så dimmigt att man inte såg slottet nerifrån dalen, istället kunde man köpa en guidad tur med buss som körde upp en dit. Dock kostade detta 50$ så vi hoppade över det. Precis när vi kört tillbaka på motorvägen vart deg en stor slätt med betande Zebror! Självklart blev det ett kort stopp där med för att titta lite närmare.

Efter 3 timmars bilresa var vi framme i Morro bay där vi ska övernatta. En liten fiskeby med ca 10 000 invånare med absolut ingenting att göra. Vi checkade in på hotellet och gick ner till hamnen där de hade en liten gata med restauranger och butiker där vi stannade till för en liten bit mat. Shoppingen var inget att hänga i granen om man inte gillar souvenirer och annat krimskrams. Men det är ändå mysigt här och det är kul att de en sånhär typisk amerikans byhåla. Ikväll serveras det gratis vin och ostar här på hotellet. Inte fy skam. :)