Golden gate

San fransisco dag 2

Idag vaknade vi med rödbrända armar och träningsvärk i benen efter gårdagens cyklande och promenerande i alla backar. Vi började dagen på samma sätt som igår med frukost och fotboll. Promenerade hela vägen ner till pier 33 för att ta båten över till den välkända ön alcatraz! Där fick vi gå en guidad audiotour genom fängelset. Häftig känsla att gå runt mellan långa rader av trånga små celler och få höra historien om dåtidens fångar som suttit där. Gå in i de mörka isoleringscellerna och se cellerna där Frank Morris satt som lyckades rymma genom att gräva sig ett hål i cellen med en sked! Kan inte förstå hur de kunde ta sig genom de små hålen!?

Sjukt trötta i våra fötter och kroppar tog vi sedan båten tillbaka och strosade till pier 39 där vi åt en underbart god lunch på hardrock café och kollade på ytterligare en fotbollsmatch. Då var Tobias nöjd kan jag lova. Gick upp och ner för alla backarna till union square för lite shopping och en förhoppning om att se prideparaden. Tyvärr missade vi den precis, men det blev istället lite shopping på Victorias secret och vi gick runt i lite andra butiker och kikade.

Där tog våra krafter slut och vår kväll fick sluta lite tidigare än väntat för nu orkade vi bara inte gå längre. Nu har vi inhandlat lite godsaker och tar igen oss lite på hotellrummet. Imorgon ska vi hämta ut vår hyrbil efter att vi checkat ut och åka till napa valley på vinprovning! Synd att vi redan lämnar san fransisco som är en helt underbar stad men vi har ändå lyckats klämma in mycket på dessa två dagar. Nu väntar nya äventyr!

San fransisco dag1

Wooow vilken stad vi har hamnat i! Igår kom vi fram 01 svensk tid efter en 14 timmars lång resa. Här var klockan bara 17:00 och trötta som vi var tog vi oss en powernap på 2 timmar. Hjälpte dock inte så mycket så vi begav oss ut för lite middag, men återvände direkt till hotellet för att sova ut.

Idag vart vi pigga och utvilade och redo för att göra stan. Läget på hotellet ligger helt fantastiskt och vi började dagen men en stadig frukost ochtill Tobias glädje visades matchen Brasilien-Chile på frukoststället. Sedan strosade vi genom chinatown och upp och ner för de helt otroliga gatorna som finns här. Det går inte ens att föreställa sig hur branta backarna är! Vi letade upp lombardstreet och tog lite kort och fortsatte sedan ner till fishermans warf och pier 39 som ligger nere vid vattnet. Jättemysigt ställe med mycket turister, mysiga små butiker och restauranger. Där käkade vi sedan lunch på ett 50 tals inspirerat ställe. Vi bestämde oss sedan för att hyra cyklar och styrde längst med hela stranden bort mot den berömda Golden gate bron. Det var  en helt magisk känsla att känna vinden i håret och trampa över bron till andra sidan. En upplevelse jag sen kommer att glömma. Det kändes som taget ur en film och jag blev helt tagen av denna upplevelse. Helt fantastiskt! Vi cyklade sedan hela vägen tillbaka för att åka de berömda spårvagnarna. Dock var vart det sjukt lång kö, över 1,5 timma, så vi skippade det och hoppas på mindre köer imorgon.

Vi vandrade istället upp å ner för de otroliga backarna bort till union square, där vi kikade i lite affärer och käkade en otroligt god middag och cheesecake på the cheesecake factory! Nu är vi helt slut efter dagens alla intryck, mycket sol, brända armar och möra ben efter allt promenerande och cyklande. Fantastisk start på denna resan!

USA om fyra dagar

Wow! Nu är det bara fyra dagar kvar och jag har åndå inte riktigt fattat att vi faktiskt ska till Amerika! Börjar få lite kontroll på läget och väskan har börjat packas, pengar har vi växlat och inhandlat diverse småsaker som behövs under resan. Tänkte försöka packa ganska lätt eftersom det kommer bli en hel del shopping, men det är så svårt när man ska vara borta en månad! Jag är alltid lika orolig att något ska glömmas, men bara passen, esta ansökan, pengar och biljetter är med så klarar man juh sig. Vi kommer som sagt att försöka uppdatera lite här, men även på instagram. USA here we come!

Längesedan sist

Oj, vad det var längesedan jag var här inne och skrev, men det ska det snart bli ändring på. Idag är det dagen innan min 28 födelsedag och jag sitter ensam hemma eftersom Tobias jobbar i Jönköping denna veckan. Nu är det inte långt kvar till semester och våran USA roadtrip! Ska bli så spännande att få uppleva västkusten i USA och tanken är att ni ska få ta del av den här i bloggen. Ska försöka uppdatera under resans gång med text och bilder dels som en resedagbok för min egen skull men även för att ni som är inne och läser ska få se vad vi upplever. Nu är det bara 24 dagar kvar till avresa!